دانشمندان جنین مصنوعی با مغز و قلب تپنده ساختند

این دستاورد در آینده به ساخت اعضای قابل پیوند به انسان کمک می‌کند

این تحقیق می‌تواند به پزشکان کمک کند که علل سقط‌ جنین را در مراحل اولیه بارداری تشخیص دهند‌ـ @Amadei and Handford/University of Cambridge

محققان دانشگاه کمبریج موفق شدند با استفاده ترکیبی از سلول‌های بنیادی، جنین زنده مصنوعی بسازند، جنینی که دارای مغز، قلب تپنده، ستون فقرات، روده و عضله است و در نهایت می‌تواند به یک موش زنده تبدیل شود.

دانشمندان می‌گویند این دستاورد می‌تواند به آنان کمک کند که ساخت جنین مصنوعی انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی را نیز آغاز کنند. به گفته آنان، این دستاورد در آینده به ساخت بافت‌ها و اندام‌هایی که برای پیوند به انسان‌ مناسب‌اند منجر می‌شود و با رفع کمبود اعضای قابل پیوند، موجب نجات جان‌ افراد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین این تحقیق می‌تواند به پزشکان کمک کند که علل سقط‌ جنین را در مراحل اولیه بارداری تشخیص دهند. با توجه به اینکه ۲۰ تا ۵۰ درصد بارداری‌ها به سقط‌ جنین منجر می‌شود، دستاورد پژوهشی دانشمندان کمبریج می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

به گزارش نیویورک پست، محققان دانشگاه کمبریج آزمایش خود را با سه سلول بنیادی جنینی آغاز کردند و آن‌ها را در محیطی مناسب رها کردند تا ارتباط برای حیات جنین برقرار شود.

جنین مصنوعی در ابتدا با سلول‌های بنیادی ساخته می‌شود، اما در مدت کوتاهی سلول‌هایش رشد می‌کنند و در نهایت به یک موجود زنده کامل تبدیل می‌شود. با رشد جنین، برخی از سلول‌های بنیادی در اندام‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت‌ها ظاهر می‌شوند. سلول‌های مولد نیز برای زمانی که بدن جنین آسیب ‌می‌بیند و به تولید بافت جدید نیاز دارد، ذخیره و تکثیر می‌شوند.

اگر روش‌های تیم آزمایشگاهی کمبریج در مورد بافت انسانی در آینده موفقیت‌آمیز باشد، به کمک آن می‌توان آزمایشگاهی برای تولید اعضای قابل پیوند به انسان ایجاد کرد.

زرنیکا گوتز، یکی از دانشمندان این پروژه، در نشست مطبوعاتی گفت: «آنچه کار ما را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند این است که دستاورد این پژوهش می‌تواند برای رشد اندام‌های مصنوعی انسان و نجات جان بیمارانی که به پیوند اعضا نیاز دارند استفاده شود. ضمن اینکه می‌توانیم با بهره‌گیری از دانشی که درباره ساخت بافت‌های جنین مصنوعی پیدا کردیم، برای درمان دیگر اندام‌ها و اعضای بدن انسان اقدام کنیم.»

بیشتر از علوم